Ο κόσμος είναι γεμάτος ανεκπλήρωτες ευχές, ενώ νέα όνειρα και ελπίδες γεννιούνται καθημερινά, με τους ανθρώπους να περνούν μεγάλο μέρος της ζωής τους μέσα στην προσμονή για κάτι που επιθυμούν. Οι περισσότεροι έχουμε απλές επιθυμίες, για υγεία, όμορφες στιγμές με τα αγαπημένα μας πρόσωπα ή καλή τύχη. Άλλοι, ίσως, έχουν κάπως πιο εξειδικευμένες ευχές, για χρήματα, άνετη ζωή ή χλιδή. Κάποιοι εναποθέτουμε τις ελπίδες μας στα πεφταστέρια, άλλοι στα κεράκια μιας τούρτας γενεθλίων, κάποιοι κουβαλούν στην τσέπη τους μια ευχόπετρα, όμως όλοι ευχόμαστε για κάτι που θέλουμε να πραγματοποιηθεί. Στην Κορέα βρίσκουμε ένα πολύ όμορφο έθιμο σχετικό με τις ευχές, με ρίζες που φτάνουν πολύ πίσω στον χρόνο και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Στα βουνά της Κορέας συναντάμε συχνά κάποιες πραγματικά μοναδικές, αν και καθόλου πολύπλοκες, κατασκευές. Πρόκειται για απλούς σωρούς από πέτρες που ισορροπούν η μία επάνω στην άλλη, με διαφορετικά σχήματα και μεγέθη, οι οποίοι βρίσκονται, συνήθως, κατά μήκος των μονοπατιών, ιδιαίτερα όσο πλησιάζουμε κάποιον βουδιστικό ναό. Ονομάζονται ντόλταπ (πέτρινοι πύργοι) και λέγεται πως έχουν την ιδιότητα να πραγματοποιούν ευχές.
Το ντόλταπ και η σημερινή
πρακτική του
Κανείς δεν γνωρίζει ακριβώς
πότε ξεκίνησε η πρακτική του ντόλταπ ή από πού προήλθε. Μια θεωρία λέει πως το
έθιμο προέρχεται από τον Βουδισμό. Ο πύργος συμβολίζει την παγόδα, ένα
κατεξοχήν βουδιστικό μνημείο, την οποία θέλει να αναπαραστήσει ο κατασκευαστής
του ντόλταπ, προσπαθώντας να επικαλεστεί την καλή θέληση των βούδων, ώστε να προσελκύσει την καλοτυχία και τελικά να πραγματοποιηθεί η ευχή του.
Ντόλταπ στο χωριό Sumun |
Ύφασμα προσφοράς στην κορυφή ενός ντόλταπ |
Υπάρχουν, όμως και τα μικρότερα ντόλταπ, κάθε πέτρα των
οποίων αποτελεί μια προσωπική προσευχή και αντιπροσωπεύει μια διαφορετική
επιθυμία για αγάπη ή υγεία. Υπάρχει η πεποίθηση ότι αυτοί οι αυτοσχέδιοι πέτρινοι πύργοι λειτουργούν ως φυλακτά για να διώξουν την κακή τύχη, ενώ, σε πολλές περιπτώσεις, αποτελούν, επίσης, ένα είδος αυτοσχέδιου βωμού προσευχής. Σύμφωνα με το έθιμο, το χτίσιμο ενός ντόλταπ μπορεί να πραγματοποιήσει την ευχή του κατασκευαστή του, επομένως, οι δημιουργοί τους δίνουν μεγάλη
προσοχή όταν εξισορροπούν τις πέτρες, ώστε να μην καταρρεύσει η στοίβα. Κάποιοι
πέτρινοι πύργοι, ειδικά στο Νησί Τζέτζου, είναι τόσο περίπλοκοι ώστε φαίνονται
σαν να χρειάστηκαν αρκετό καιρό για να γίνουν, κάτι που δείχνει την αφοσίωση
των δημιουργών τους στο να πραγματοποιήσουν την επιθυμία τους. Ασφαλώς, χρειάζεται να είναι κάποιος απόλυτα συγκεντρωμένος στο έργο του όταν χτίζει ένα ντόλταπ, για να ισορροπήσει τέλεια τις πέτρες, ώστε να μην γκρεμιστούν, διότι εάν η πέτρινη στοίβα πέσει,
θεωρείται σημάδι κακοτυχίας. Επίσης, χρειάζεται προσοχή για να μην πειραχτεί ή
καταστραφεί το ντόλταπ ενός άλλου ατόμου, καθώς αυτό θεωρείται εξαιρετικά
μεγάλη ασέβεια, ακόμα και αν γίνει τυχαία, από καθαρή απροσεξία.
Ερμηνεία της
κατασκευής των ντόλταπ
Ορισμένοι μελετητές θεωρούν ότι η συσσώρευση λίθων γίνονταν
για καθαρά πρακτικούς λόγους άμυνας και τήρησης της ασφάλειας. Σε καιρό ειρήνης,
οι κάτοικοι κάθε χωριού μάζευαν πέτρες και τις συγκέντρωναν στην είσοδο του χωριού,
σαν ένα είδος πολεμικής ετοιμότητας, ούτως ώστε να τις χρησιμοποιήσουν στην
περίπτωση που εισβάλλει κάποιος εχθρός ή ένα άγριο ζώο. Αυτή η εξήγηση, όμως,
δεν είναι αρκετή, εφόσον πέρα από τις εισόδους των χωριών, τα ντόλταπ βρίσκονται
διάσπαρτα στις ορεινές περιοχές, αλλά και σε παραθαλάσσια μέρη όπου υπάρχουν πέτρες. Όπως δείχνουν τα στοιχεία, τόσο η στοίβαξη λίθων κατά
τις παλαιότερες εποχές, όσο και η σημερινή δημιουργία ντόλταπ, διαφέρουν σαφέστατα
και έχουν άλλη σημασία από εκείνη της ετοιμότητας για μάχη.
Οι Κορεάτες παραδοσιακά λάτρευαν τους θεούς του βουνού, ακόμα και πριν εμφανιστεί η οργανωμένη θρησκεία. Είναι πιθανό, λοιπόν, να άρχισαν να χτίζουν πέτρινους πύργους στα βουνά, κάνοντας παράλληλα ευχές στους θεούς. Σήμερα, βέβαια, η δημιουργία ενός ντόλταπ δεν σχετίζεται άμεσα με κάποια λατρεία. Στη σύγχρονη εποχή, αυτή η παράδοση συνεχίζεται ως μια ευχή για καλή τύχη, υγεία και ευτυχία. Παρόλο που μέσα στο βουδιστικό πλαίσιο, οι πέτρες λέγεται ότι αντιπροσωπεύουν τις προσευχές ή τις επιθυμίες των πιστών, ως λαϊκό τελετουργικό, αυτή η πρακτική ενδέχεται, μάλιστα, να προηγείται του Βουδισμού. Σε κάθε περίπτωση, η πρακτική φαίνεται να ξεκίνησε από την πεποίθηση ότι οι πέτρινες στοίβες έχουν τη δυνατότητα να απομακρύνουν τα κακά πνεύματα, επειδή μέσα στους φυσικούς λίθους κρύβονται τα πνεύματα της φύσης, του δάσους ή του βουνού.
Τα ντόλταπ στις εισόδους των χωριών φαίνεται πως χρησιμεύουν ως φυλαχτά ενάντια σε ασθένειες ή αρνητικές δυνάμεις, ενώ σύμφωνα με τις γεωμαντικές πεποιθήσεις, αποτελούν δομές που συμπληρώνουν και ολοκληρώνουν συγκεκριμένα γεωγραφικά χαρακτηριστικά που, σε διαφορετική περίπτωση, θεωρούνται δυσάρεστα. Η λατρεία των ντόλταπ βασίζεται στην πιο βασική θρησκευτική αρχή που στηρίζεται στη μονιμότητα και το αμετάβλητο της πέτρας. Η δημιουργία τους απαιτεί την συλλογική προσπάθεια της κοινότητας, κάτι που αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την ενδυνάμωση του πνεύματός της και την ανάπτυξη ισχυρών δεσμών ανάμεσα στα μέλη της, μέσα από κοινούς στόχους και τελετουργικά για την λατρεία των θεών του χωριού. Αν και φαίνεται πως στην συγκεκριμένη ανάλυση θα πρέπει να διαχωρίσουμε τους μεγάλους λίθινους σχηματισμούς των χωριών από τους απλούς πέτρινους σωρούς που βρίσκουμε στα βουνά και στις εισόδους των ναών, στα ορεινά μονοπάτια ή κοντά σε ιερούς βωμούς, οι οποίοι σχηματίστηκαν από ταξιδιώτες για προσωπική προσευχή, στην πραγματικότητα, ακόμα και τα μικρότερα ντόλταπ σχετίζονται με την αλληλεπίδραση και την συλλογικότητα.
Ντόλταπ ευχών κοντά στον Ναό Baekdamsa |
Βιβλιογραφία
https://folkency.nfm.go.kr/en/topic/detail/1992
Encyclopedia
of Korean Folk Beliefs, The National Folk Museum of Korea, 2013
Φωτογραφίες
Encyclopedia of Korean Folk Beliefs, σελ. 156, 263
http://english.seoul.go.kr/wp-content/uploads/2014/08/023.jpg
https://in.pinterest.com/pin/190488259208542922/
[Η Πρεσβεία της Κορέας δεν είναι υπεύθυνη για την εγκυρότητα του περιεχομένου και οι απόψεις και συστάσεις που διατυπώνονται αντιπροσωπεύουν τα εμπλεκόμενα άτομα (συντάκτης του κάθε άρθρου) και δεν αποτελούν άποψη ή σύσταση της Πρεσβείας της Κορέας]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου